Followers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Kempen "Hari Tanpa Beg Plastik"

Thursday, January 14, 2010

Assalamualaikum & Salam Mesra...

Walaupun isu ttg kempen nih dh lama tp Lisa masih nak memperingatkan kawan2 ttg kempen "Hari Tanpa Beg Plastik" nih, kempen nih utk masa depan kita juga, lgpun sayangkan kena byr rm0.20 utk sehelai beg plastik jd biasa2kan la bwk beg yg save environment tu mulai skrg nih...

Kempen “Hari Tanpa Beg Plastik” yang akan diadakan pada setiap hari Sabtu di seluruh Selangor telah bermula pada 9 Januari 2010.

Pengguna digalakkan membawa beg sendiri kerana beg plastik tidak akan dibekalkan kepada pengguna di kedai atau pasaraya yang mengambil bahagian dalam kempen ini.

Bagi mereka yang tidak membawa beg sendiri, bayaran 20 sen akan dikenakan ke atas setiap penggunaan beg plastik untuk mengurangkan pengunaan beg plastik. Bayaran itu akan disalurkan kepada tabung kebajikan di bawah tanggungjawab sosial syarikat.

“Kerajaan Negeri sentiasa memandang berat terhadap pemeliharaan alam sekitar. Perkara ini hanya dapat dijayakan sekiranya setiap anggota masyarakat mengambil bahagian dalam usaha ini.”

“Oleh itu kami berharap pengguna dapat bekerjasama dengan Kerajaan Negeri dalam kempen ini demi kesejahteraan masa depan kita,” kata Ginie Lim, Ketua Pegawai Perhubungan Awam Kerajaan Negeri Selangor.

Sejak kempen ini dilancarkan oleh Exco Hal Ehwal Pengguna, Pelancongan dan Alam Sekitar, YB Elizabeth Wong pada 20 Disember lalu, jumlah syarikat di dalam Selangor yang menyertai kempen ini telah meningkat kepada 15 buah.

Antara syarikat besar yang menyertai kempen tersebut ialah AEON Jusco, 99 Speedmart, Parkson, Guardian Pharmacy, IKEA, The Store, Econsave, Vitacare Pharmacy, 7 Eleven, Carrefour, Giant, Watsons, Sunway Pyramid, One-Utama dan SACC.

Kempen ini akan dijalankan selama enam bulan buat peringkat awal dan kesannya akan dinilai bagi mempertimbangkan samada perlu menambahkan hari kempen tersebut.

0 Pendapat:

 
-<@bong'su'lung@>-. Design by Pocket